klpad

De Opening van het Klompenpad heeft plaatsgevonden

Rugzak op, klompen aan en gaan. We krijgen mooie beoordelingen over het gevarieerde pad! Ga het zelf eens lopen en zie je dorp en de omgeving eens van een andere kant.

Klompen aan, rugzak op en gaan!

Gemeente Buren, bewonersvereniging Kerk-Avezaath en Stichting Landschapsbeheer Gelderland nodigen u uit voor de opening van het

Klompenpad Teisterbantpad

IMG 20170121 113120

Zaterdag 4 februari om 10.00 bij Herberg De Zoelensche Brug,

Achterstraat 2 in Zoelen

Klompenpaden zijn wandelroutes door het boerenland, over onverharde paadjes en vergeten doorsteekjes. Samen met vrijwilligers en met medewerking van grondeigenaren is het gelukt het Teisterbantpad te ontwikkelen. Teisterbantpad is het 97-ste Klompenpad.

Programma 09.45 uur: - Inloop met koffie/thee en taart

10.00 uur: - Welkomstwoord

- Toelichting locatie: fruitteler Kees de Wit - Toespraak door wethouder Klein– de Jong

- Toespraak Dianne Renders Staatsbosbeheer - Bedanken vrijwilligers en eigenaren

10.45 uur - Optreden Troubadour

11.15 uur - Wandeling over een deel van het Klompenpad

11.45 uur: - borrel

12.00 uur - afsluiting

Wandelen door het mooie buitengebied van Kerk-Avezaath en Zoelen

Teisterbantpad is een rondwandeling van dertien kilometer door het prachtige buitengebied van Kerk-Avezaath en Zoelen. Wandelen door boomgaarden, langs akkers en over landgoed Soelen. De brochure met een beschrijving van de route en bezienswaardigheden is o.a. te koop bij het startpunt De Avezathen, opstap-punt de Zoelensche Brug en VVV’s in de regio. Kijk ook op www.klompenpaden.nl.

Veel samenwerkingspartners

Onder begeleiding van Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) en in samenwerking met vrijwilligers, gemeente Buren, Staatsbosbeheer en andere grondeigenaren en partijen uit de streek is deze route tot stand gekomen. Het Teisterbantpad maakt deel uit van een landelijk routenetwerk van Klompenpaden en sluit aan op het Errekomsepad. Het Teisterbantpad is tevens te bereiken vanaf station Tiel door een bewegwijzerde aanlooproute te volgen. Dit 97-ste Klompenpad is financieel mogelijk gemaakt door de Provincie Gelderland, de gemeente Buren en de Nationale Postcode Loterij.

Samen met de streek

Klompenpaden worden ontwikkeld door SLG en Landschap Erfgoed Utrecht in de provincies Gelderland en Utrecht. Samen met de streek worden historische paadjes in ere hersteld en boerenland opengesteld. Wandelaars zijn te gast bij de eigenaren van de landgoederen, weilanden en akkers waar het Klompenpad doorheen loopt. Door het proces met de lokale gemeenschap op te pakken wordt de leefbaarheid vergroot. Bovendien wordt de lokale economie versterkt door aan te sluiten bij initiatieven als landwinkels, horeca en kamperen bij de boer. Doordat inwoners zo intensief betrokken zijn bij de realisatie van het pad is het niet moeilijk mensen te vinden die na realisatie van het pad regelmatig de route willen nalopen, schoonhouden en onderhouden. Deze vrijwilligers zijn aangesloten bij SLG en worden ondersteund met materialen zoals bewegwijzeringsbordjes en gereedschap.

Bewegwijzering
De brochure met de route en wetenswaardigheden is onder andere te koop bij het startpunt Dorpshuis De Avezathen, opstappunt Herberg De Zoelensche Brug en VVV’s in de regio.
De route is in beide richtingen gemarkeerd met rode klompjes. Alle Klompenpaden zijn verboden voor honden in verband met verstoring van vee en wild. Waar de route gebruik maakt van bestaande paden gelden uiteraard de heersende regels. Routenavigatie en informatie over landschap en cultuurhistorie is vanaf 4 februari ook beschikbaar via de Klompenpaden app.

Dit Klompenpad is gefinancierd door de gemeente Buren, Provincie Gelderland, Staatsbos-beheer en de Nationale Postcode Loterij.

We wensen u veel wandelplezier. Mocht u het nieuwe pad binnenkort gaan verkennen dan horen wij graag uw reactie via het gastenboek op de pagina van het Teisterbantpad op www.klompenpaden.nl of via facebook (https://www.facebook.com/klompenpaden).